Man brukar säga att "kärt barn har många namn". Jag har i bara i passet fyra och i vardagliga munnar många fler än så. Betyder det att jag är ett kärt barn?

Vemodig. Allvarlig. Jag tänker för mycket, oroar mig för mycket, analyserar för mycket. Det finns ingen jag har så lite tålamod och förståelse för som för mig själv. Men emellanåt är jag för jävvla rolig.


Jag är nog inte riktigt klok i huvudet. Men en vacker dag...


→ "Vilket ljud gör dig lycklig?"
torsdag, september 17, 2009 / 0 kommentar(er) - kommentera?
Äntligen har jag tid, och ord, till att svara på "Farmors" frågor.

Fråga nr 19:
Vilket ljud gör dig lycklig?

Frågan borde snarare vara vilka ljud gör dig lycklig, för jag kan inte välja. De är så många.

Till exempel, att vakna med öppet fönster till sjöfåglar som skriker. Mamma må bli galen över det, spott och spe, men för mig är det lycka. Det är sommarlov. Frihet. En påminnelse om att vara nära havet, som för mig har blivit så viktigt. I Vänerstaden, kunde man ibland vakna av diverse sjöfåglar, då visste man att det skulle bli bra dagar. Det var de dagarna man kände sig hemma.

Vidare är det också svårt att vara överdrivet olycklig när en kaffekokare puttrar i bakgrunden. Kanske är det som Hasse och Tage vill påstå i deras "Kaffe med Bulle", att det mesta löses över/med en kopp med dopp. Men mysfaktorn i det där puttrandet, det lilla i det... det är för mig som att knäcka det brända sockret på en crème brulée för Amelie. Det är egentligen det här man borde vara mer uppmärksam på -- de små sakerna, de enkla sakerna som i all sin enkelhet är så fantastiska.

Men måste jag välja ett ljud, måste jag välja havsbrus! Vågor som slår mot strand och klippor! Åh du fantastiska hav! Jag tror inte det behöver någon vidare förklaring.

Etiketter: